Alpha To Omega: Senyum pada dunia

Saturday, January 22, 2011

Senyum pada dunia


Salam.

Alhamdulillah, exam sudah habis. Kertas terakhir, Bahas Qawaid Fiqh, secara terus terang ia tidak dapat dijawap dengan baik. 

--

Bagi saya,

Ketenangan yang sering  kita sebutkan sebenarnya bukan suatu perkataan yang mampu difahami.

Bagi saya ia adalah satu kepercayaan. Percaya, bahawa di sana ada satu kuasa yang tidak akan menzalimi kita. Percaya, bahawa di sana ada satu kudrat yang tidak tertandingi sesiapa di dunia, termasuk segala asbab dan musabbabnya. Percaya, bahawa diri kita selamanya sengsara jika bergantung kepada selain-Nya. Percaya, dan yakin.

Ya, ia adalah akidah. Saya rasa Allah mahu ajar saya erti ini, dalam peperiksaan pada kali ini.

Kadang-kadang, bila kita rasa kita mampu jangka apa yang akan berlaku dan apa yang akan kita pasti lakukan, maka tatkala itulah Allah menjadikannya 180 darjah. 

Lalu kita betulkan hipotesis kita yang tersilap, dan tempuhi dunia dengan formula carian sendiri yang baru dengan penuh yakin dan mendabik dada. Lantas pada ketika itu Allah pula dengan penuh perancangan-Nya yang penuh bijaksana, menerbalikkan formula hidup kita, sekali lagi.

Lantas kita mengambil sikap hati-hati dan waspada, dan kita memohon agar diberi petunjuk pada setiap ketika, dan kita merasakan doa kita dimakbulkan pada setiap kali cubaan, lantas pada akhirnya rupanya kita yang tersilap jalan.

Pada penghujungnya, bila kita menyedari beberapa hakikat ini, mungkin pada ketika itu baru kita jelas, bahawa benarlah ketentuan-Nya, tertahkik kalam-Nya yang menyatakan kita adalah hamba dan Dialah Pencipta.

Ia telah membuatkan saya tersenyum bila keluar dewan peperiksaan tadi. Tersenyum melihat kekerdilan diri cuba mentakwil kudrat Ilahi. Tersenyum melihat kedangkalan jiwa yang cuba meneka perancangan-Nya. Tersenyum melihat diri sendiri, kerana terlalu lemah untuk mengetahui apa di sebalik rahsia alam sejagat ini.

Mungkin inilah yang dimaksudkan oleh Al-Ghazali ;

"Sesungguhnya penghujung makrifatullah (ilmu mengenali Allah) adalah, engkau mengetahui hakikat bahawa engkau sekali-kali tidak mampu mengenali-Nya" - Al-Maqsid Al-Asna fi Syarhi Asma'illahil Husna

Akhirnya,

saya terpesona, 

lalu tersenyum melihat dunia.

22 Jan 2011

2 Comments:

Blogger Afra' Azam said...

Terima Kasih untuk pos ini.

Sedap dan terkesan. Kalau bagi tajam lagi sikit, lagi keren!

8:17 pm  
Anonymous Anonymous said...

Unquestionably believe that which you stated. Your favorite justification seemed to be on the net the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed while people think about worries that they plainly don't know about. You managed to hit the nail upon the top and also defined out the whole thing without having side effect , people could take a signal. Will probably be back to get more. Thanks

4:17 am  

Post a Comment

<< Home