Alpha To Omega: Hidup untuk sebuah fikrah

Thursday, January 06, 2011

Hidup untuk sebuah fikrah


Salam kepada semua.
Apa khabar ? Moga semua sihat wal afiat.

Sebelum terlambat, Selamat Tahun Baru 2011. Moga tahun ini lebih bermakna, dan moga-moga ia lebih membina.

p/s : post kali ini agak panjang, dan berat.

Allah beri kita kemampuan untuk hidup bertahun-tahun. Menghadapi pertukaran tahun, bersilih ganti. Setidaknya ia adalah medan untuk kita bermuhasabah kembali, nilai hidup kita, nilai tahun kita yang telah lalu, nilai 'kerja' kita tahun lalu, dan yang paling penting sekali, berapakah agaknya nilai kita di sisi Allah ?

Macam mana nak kira ?

Lihatlah diri kita, di mana kita berada dan sejauhmana kesan yang kita beri kepada umat Islam di sekeliling. Makin besar kesannya (yang positif dan membina), makin besarlah nilainya harga diri kita di sisi Allah. Sebab itulah kita melihat Rasulullah SAW sebagai seorang yang sangat sibuk.

Impian yang besar perlukan orang yang berjiwa besar untuk fahami, pikul dan tanggung.

Jangan salahkan gunung yang tinggi, tapi salahkanlah diri yang kurang motivasi. Jangan salahkan laut yang dalam, tapi salahkanlah diri yang hanya pandai tenggelam. Jangan salahkan kesusahan jalan yang panjang, tapi salahkanlah diri yang tidak cukup bekalan.

Normalkan diri seperti bayi, tidak pernah merajuk jika tidak disuap nasi. Hanya menunggu makanan daripada sang ibu yang memahami keperluan diri.

Jangan jadi macam kebanyakan remaja kini, tidak diberi hajat peribadi satu bulan merajuk tak mahu tengok muka ayah lagi. Jika mahu membesar cepat dengan normal, bina diri dan jatidiri, persis seperti tumbesaran seorang bayi. Cuma perlu dipandu dengan ta'lim (pengajaran) yang rabbani.

--

Fikrah yang hidup dan menghidupkan

Saya memilih untuk memulakan post tahun 2011 ini untuk membentangkan satu perkara yang agak besar dan agak berat. Ia menjadikan hidup saya bermakna, berharga, tinggi nilainya, besar ertinya dan jauh ufuknya. 

Ia cumalah hasil kurniaan Allah, dan pemerhatian serta pengalaman dan pembacaan dari buku-buku yang menanam fikrah / pemikiran itu secara beansur-ansur dan tetap. Saya akan cuba terjemahkan dengan gaya bahasa yang santai dan mesra, bagi ia lebih difahami dan dirasai oleh semua peringkat kecuali peringkat sekolah rendah dan tadika.

Ia adalah sekitar ideologi, ataupun lebih mesra dikenali sebagai pemikiran / fikrah yang saya fahami, yakini dan pegangi.

“Aku bukanlah seorang yang beriman/percaya dengan hikayat prinsip yang hebat tanpa adanya rijal yang perjuangkannya. Apa makna prinsip tanpa akidah/pegangan yang kuat dan daya tolakan (yang boleh menolak manusia untuk perjuangkannya) ? Bagaimana pegangan yang membakar boleh wujud tanpa ia tertanam dalam hati manusia ?

Sesungguhnya semua prinsip dan ideologi (tanpa pegangan yang punyai daya tolakan) hanyalah ibarat kalimah-kalimah kosong dan sia-sia, paling jauh pun ia hanyalah makna-makna yang mati ! Perkara yang boleh memberikannya sebuah kehidupan hanyalah kehangatan iman yang menyala daripada jiwa manusia ! Orang lain tidak akan beriman dengan prinsip dan ideologi yang tertanam di kotak berfikir yang sejuk yang tiada padanya hati yang menyala-nyala.

Berimanlah engkau pada mulanya dengan fikrahmu/ideologimu, berpeganglah sehingga mencapai tahap keyakinan yang membakar ! Tika itulah baru orang lain akan beriman dengannya ! Sekiranya tidak, maka ideologimu hanyalah semata-mata bentukan lafaz yang kosong daripada roh dan kehidupan !

Tiada erti kehidupan bagi sesebuah fikrah yang tidak disaluti dengan roh insan, dan ia takkan menjadi hidup lalu mampu untuk berjalan di atas muka bumi ini dalam bentuk manusia ! Begitulah sebaliknya, tiada makna kewujudan bagi seorang insan (dalam hal ini) yang jiwanya tidak terisi dengan ideologi/fikrah yang diyakininya dengan penuh membara dan ikhlas …

Pembezaan di antara fikrah/ideologi dan syakhsiah/peribadi adalah seperti beza roh dan jasad, ataupun makna dan lafaz. Kadang-kadang ia (penyerapan ideologi dalam jiwa manusia) merupakan satu proses yang mustahil (kerana ia tidak sesuai), dan kadang-kadang ia boleh membawa makna pelepasan hakiki dan fana’ (hanyut dalam kehangatan perasaan dan pegangan) ! Setiap fikrah yang hidup pasti akan ‘menjamah’ jiwa manusia !

Adapun sekiranya fikrah itu tidak mampu untuk menelan dan merasai ‘makanannya’ yang suci ini, maka sesungguhnya ia telah dilahirkan dalam keadaan mati, dan langsung tidak menyumbang kepada tamadun manusia untuk ke hadapan walaupun hanya sejengkal !”

- dalam kitab Afrahur Ruh (Kebahagiaan Roh) – Syed Qutb (buku ini merupakan silsilah penulisan Syed Qutb kepada adiknya, Aminah Qutb)

Syed Qutb telah dijatuhkan hukuman gantung pada tahun 1966, disebabkan tulisannya sendiri dan apa yang beliau bawa serta perjuangkan.

Menariknya Syed Qutb menulis 'Kebahagiaan Roh' ini dengan penulisan yang jitu dan padu, dalam menggambarkan kegembiraan dan kebahagiaan roh beliau sendiri, sedangkan ketika itu beliau sedang dikurung dan diseksa dalam penjara di Mesir. Ya, fikrahnya telah sebati dengan jasadnya, lalu memberikannya roh untuk hidup membawa fikrah yang asli dan tulen.

Kebahagiaan yang datang, tanpa sebarang kesenangan yang malmus (boleh disentuh) berbentuk kemewahan dunia dan kesenangan hidup. Ia datang dari jiwa, yang menjustifikasi sebuah ujian yang berat sebagai sebuah taman-taman syurga di dunia.

Hanya jiwa yang besar dan benar sahaja, mampu menukar semuanya kepada sebuah kebahagiaan yang hakiki.

"Through you, the world recognizes itself as Heaven" - quote

Fikrah/Ideologi Islam yang benar akan menghidupkan seorang muslim, untuk mempamerkan Islam yang sejati kepada umat manusia. Secara tak langsung ia memberi contoh yang benar bagi mempamerkan kehidupan seorang manusia yang paling ideal, hamba yang paling hebat, dan khalifah yang paling mulia di muka bumi ini, serta hidup yang paling agung disaksikan sejarah ketamadunan manusia. Ia sangat bertepatan dengan seruan dalam ayat surah Al-Anfal ;

"Wahai orang yang beriman, sahutlah seruan Allah dan Rasul-Nya ketika Dia menyerumu kepada apa yang menghidupkanmu"

Tanpa mahu menulis panjang dan lebar, saya akhiri ;

"Apa perjuangan dalam hidup kita ?" atau dengan gaya bahasa yang lebih mudah ; "Apa yang meng'hidup'kan kita selama ini ?"

Wallahua'lam.
Wassalam.

3 Comments:

Blogger suhailsufian said...

Syamil anta dah habis studi bolehlah tulis post.

Lepastu boleh sambung tidur.

takpe, nice post.

(fikrah-fikrah juga.....)

5:13 pm  
Blogger schml-kanzen said...

Salam suhail.

Moga Allah sembuhkan enta daripada batuk yang kuat. Syafakallah wa afaak.

Esok pagi kita discuss Qawaid Fiqh sama-sama ya.

Pastinya, lepas enta masakkan sarapan yg sedap.

Salam dari jiran bilik sebelah.

7:25 am  
Blogger muhammad_alfateh said...

Tersentuh tengok komen dua sahabat ini.

Good luck, Ust Syamil dan Ust Suhail. Paling kurang Jayid Jiddan ^_^

5:53 pm  

Post a Comment

<< Home