Alpha To Omega: Monolog untuk Mama

Thursday, October 30, 2008

Monolog untuk Mama

Allahumma isyfi Ummi..

Salam.
Pada beberapa hari yang lepas, saya dapat sms daripada kakak saya di Malaysia (Naeemah), berbunyi ;
'Mel, plz doakan mama, she's very sick now, we r on da way to hosp'
... malam itu aku lihat sms di sent pada pukul 230pagi waktu msia, aku di mesir pukul 830 mlm, lepas isya'. Tengah baru nak bersemangat study, hilang trus semangat. Ku tingkatkan tawakkal dan doa.. Tingkat dan tingkat..
Mama kena asthmatic attack, beberapa hari yang lepas, sekarang mama sdg berehat di rumah, dan kena ambil nebulizer about 4hour sekali.

Mama,
Sebuah nama sinonim yang mengajar aku mengenal erti kasih dan sayang. Mama yang mula-mula sekali mengajarku mengaji Quran, ketika aku berumur lingkungan 4-5 tahun, aku pada masa itu baca muqaddam.

Mama,
Seorang ibu yang sangat prihatin dan penyayang (ayat skema kan?) tapi memang sepadan dengan nama bugisnya Endok Sempo yang bermaksud ibu yang penyayang. Banyak sangat cerita-cerita bersama mama yang boleh membuat ku tergelak ketawa senyum serta menangis.

Mama,
Seorang yang suka mengupah anak-anaknya bila tolong dia buat kerja, aku ingat lagi sewaktu aku kecil, ketika di Ampang Jaya (rumah lama sblm berpindah ke Tmn Sri Ampang), aku ingin basuh pinggan. Selepas itu, mama bagi aku duit seringgit. (mmg hepi la budak2 dapat duit kan.. aku ingat, ..) Dan bila di Tmn Keramat, aku pernah menolongnya memotong rumput (pakai mesin rumput tu), dan mama beri upah rm10. (*lepas la duit henfon / minyak pegi Shah Alam sekali round).

Mama,
Seorang yang sangat suka mendoakan anak-anaknya, sangat menggalakkan anak-anaknya. Aku selalu tak tidur malam (waktu dahulu ya!) dan masuk bilik mama waktu pukul 2-3 pagi, aku lihatnya bersujud tawadhuk menghadap Rabbnya, sudah pasti memohon untuk kebaikan anak-anaknya. Buktinya apa? Boleh aku tunjukkan msg2 nya yang terkandung sejuta satu doa, ketika waktu exam Azhar 07/08. Sungguh syahdu dan mendalam mama ku sayang.

Mama,
Seorang yang sangat dalam kasih sayangnya. Boleh saya katakan sentimental and berjiwa jiwang2 (bak kata remaja sekarang *saya bukan remaja lagi ya!), biasalah perempuan, semuanya begitu. tapi mama ku ini menyalurkan perasaannya dengan cara yang amat baik. Aku dapat katakan di sini, biasanya orang-orang yg sentimental ini suka menterjemah isi hatinya. Mamaku ini suka menulis. Aku ingat lagi ketika beliau diserang asthma ketika aku di tingkatan 3 or 4. Tak ingat. tapi sempat beliau (selepas sembuh) menulis sebuah cerpen atau karangan yang berkisarkan monolognya selama beliau sakit. Sungguh mendalam sekali tulisannya.

Mama,
Jiwamu amat penyayang dan prihatin. Aku ingat lagi ketika engkau menyuapkan aku pada akhir tahun 2003, ketika aku menghidap denggi, di hospital. Ketika engkau memegang tanganku yang sejuk menggigil, engkau salurkan segala 'aura'mu yang membakar semangatku untuk cepat sembuh. Engkau bercerita kepadaku macam-macam cerita, engkau sediakan keperluan-keperluan ku, engkau berikan aku buku2 komik (ketika itu ya!) yang menjadi bahan penghibur ku pada waktu itu. Engkau yang pergi 'frame'kan khat ketika aku dapat tempat ketiga dalam pertandingan pada tahun 2002. Engkau yg uruskan urusan musabaqahku tiap2 kali aku masuk pertandingan tahfiz.

Mama,
Jasamu tidak dapat ku kira. Apatah lagi mahu ku balas. Aku yakin walau nyawaku dipanjangkan seribu tahun, langsung tidak dapat ku samakan dengan jasamu walau satu hari. Dirimu amat bermakna, pengalaman bersamamu sangat berjasa. Cerita-ceritamu membuatkan persepsi ku banyak berubah. Cerita It's Good sangat-sangat mengubah persepsi hidupku. Cerita Jambatan sangat memberiku semangat. Cerita-ceritamu memberiku inspirasi dalam menggarap kejayaan. Dan dalam berjuang atas jalan yang kita sama-sama lalui.

Mama,
Aku sentiasa mendoakanmu, agar engkau cepat-cepat sembuh. Rindu sekali aku ingin berbual panjang denganmu, ingin sekali mendengar gelak tawamu, nasihat-nasihatmu, dan cerita-ceritamu. Aku sayangkan mama.
Ya Allah sembuhkanlah mamaku, sesungguhnya dia adalah sang pendakwah dan ibu yang hebat!.

Allahumma isyfi Ummi.
Allahumma kaffiridz dzunub,
Allahumma tsabbitil qulub,
Allahumma ridhoka mathluub.

Moga-moga tulisan ini dapat mempercepat kesembuhan mama tercinta.
Monolog buat Mama.
Daripada anak Mama.
30 Okt 2008 / 30 Syawal 1429H

6 Comments:

Blogger Mama said...

I'm reading your post with tears, so touching and melancholic. And papa was beside me as usual sharing the magic moments together. I could clearly see, your papa was shedding tears too... Sejak mama sakit papa selalu pergi ke ofis lambat. Hanya untuk memastikan ubat ubat mama follow the regimented schedule and well taken care of. How thoughtful and caring your papa is...how i love this man. Kalau mama mati hidup balik di kehidupan yang kedua papa will be my husband and the only InsyaAllah.
Jazakallah khairan kathira wamubarakan lakum......Rabbana hab lana min azwajina wa zurriyatina qurratu aayun wa ja'alna lil muttaqina imama...Ya ALlah Aminnnn

All i can say your monolog is a well done, well written and i'm so impressive....Muauuuachhhhhh....HOw i love you and how i miss you my love....

10:03 am  
Blogger Mama said...

sorry for the errata...it is suppossed to be read ...i'm impressed because its so impressive...
love mama

10:05 am  
Anonymous Anonymous said...

huhu mmg mengharukan..
correction: endok sempo = ibu yang pemurah..
kalau tak silap la..dulu masa kecik2 penah ingat camni..huhu

1:24 pm  
Anonymous Anonymous said...

heh touchy abis, apsal ntah imang lagi sedih bile mama cakap pasal papa punye pengorbanan haha.. tepakse la mel pasni monolog utntuk papa pulak :p

comel je mama dulu suke jahitkan baju kitorg siap ade huruf2 untuk setiap baju itp kut name. cey tibe2 nak reminisce same2..hehe

10:48 pm  
Anonymous Anonymous said...

'it's good'?

8:15 pm  
Anonymous Anonymous said...

sungguh menyentuh perasaan..moga2 kita menjadi anak yang soleh solehah buat ayah dan bonda

5:22 pm  

Post a Comment

<< Home