Alpha To Omega: Memories to seek

Wednesday, January 13, 2010

Memories to seek


Salam.
Kif hal ? Moga-moga dalam rahmat Allah.

Hari ini dua orang sahabat karib saya, yang banyak memberi tunjuk ajar, teladan, berkongsi pengalaman, berkongsi maklumat, mendidik, menasihat dan sebagainya, telah pulang ke Malaysia (Back for Good).
Ust Musab Norkefli dan Ust Salman Abd Rahman.

Dengan tempoh masak selama yang bertahun-tahun Mesir, saya doakan agar mereka berdua dapat terus istiqamah dan thabat meneruskan langkah dalam mengharungi jalan perjuangan yang panjang dan masih jauh, walaupun sudah jelas lagi bersuluh jalan dan matlamatnya.

Perkongsian ini agak panjang. Sila komen jika ada apa-apa.

--

Memory that means

Bila kita ditinggalkan orang yang selalu duduk dengan kita, atau kawan rapat, atau siapa-siapa saja yang pernah berdamping dengan kita, kebiasaannya kita akan rasa kehilangan sesuatu. Suatu yang tidak terkata dan tersebutkan. Biasanya kita akan sayu sebentar, atau lebih rapat lagi orang itu pasti kita akan menangis.

Kita kemudian akan teringatkan kenangan-kenangan manis atau pahit bersama dengannya. Dan kebiasaannya yang pahit itu yang akan selalu diingat kerana waktu susah itu banyak mendidik, sudah pasti terlekat dalam diri.

Memori atau kenangan ini merupakan suatu yang sukar nak hilang. Tak kira zaman silam yang gelap atau terang benderang. Ia sukar dibuang dan dilupakan, tak kira baik atau buruk.

Dalam masa yang sama, ia merupakan aset peribadi yang mahal dan sangat berharga dalam diri seseorang. Tidak perlu buang jika ia berharga. Kenapa mencari kenangan yang gelap jika tahu tidak mudah untuk dibuang ?

Jika kita ada datuk nenek yang pernah hidup zaman tokoh-tokoh Islam zaman sebelum kita, tidak kiralah Hasan Al-Banna, atau Malaysia, Tok Janggut, Tok Kenali dan sebagainya, sudah pasti kita akan mendengar cerita-cerita mereka mengenai hidup mereka bersamanya. Ia adalah memori yang sangat berharga. Ya, bahkan ia tidak perlu dibuang atau dilupakan malah dicatat mungkin dalam catatan atau diari peribadi untuk disimpan sebagai, sebuah memori manis yang berharga.

Ini kerana memori itu sendiri adalah tempoh atau masa hidup manusia. Yang diingatinya hanyalah segelintir memori manis kerana pertemuannya yang sungguh bermakna, atau tarikh perkahwinannya, atau hari di mana mereka mendapat cahaya mata buat kali pertama.

Nabi s.a.w telah mengambil isu ini dalam aspek yang sangat mendalam. Baginda malah mengkategorikan jenis-jenis sahabat yang pernah 'bersama' baginda s.a.w. Ada jenis 'Ahli Badar', ada jenis 'Golongan Awal memeluk Islam', ada jenis 'Ahli Baiatul Ridhwan', ada 'Bai'atul Aqabah' dan sebagainya. Setiap golongan atau kategori itu ada tahapnya di sisi baginda s.a.w.

Para sahabat r.a punyai kenangan yang sangat indah gilang gemilang, maka memori mengenai mereka terpahat, dengan dakwat dalam beratus-ratus jilid kisah dan cerita mengenai kehebatan, kemuliaan, kecintaan pada Nabi s.a.w dan sebagainya. Malah dengan memori kisah mereka itu, dapat mencipta berjuta-juta 'rijal' yang mencipta 'memori' mereka, walaupun terkadang umur tak sampai 50 tahun, atau mungkin 30 tahun.

Dengan riwayat hidup mereka bersama Nabi s.a.w dan akhlak mereka sendiri, akhirnya berjaya menjadi antara 'kamus' rujukan, bagi orang yang mahu hidup seperti mereka. Ya Allah jadikan aku di kalangan mereka.

Cuba kita buat satu perkara yang sangat bermakna, sudah pasti ia akan diingati sampai bila-bila. Cukuplah kita ingatinya dan hargainya tanpa memikirkan peringatan daripada orang lain, cukup jadi bukti kita hidup kerana Allah di hadapan Allah nanti.

Bandingkan pula jika kita hanya duduk leka lalai tidur dan buat apa-apa yang kurang diingati. Umur akan bertambah, ajal makin dekat, duit juga pasti akan berkurang kerana kita juga perlu makan dan minum. Akhirnya jika kita mati tanpa perkara-perkara yang boleh membentuk sebuah 'memori terindah' (maksud saya perkara syarie) maka dengan hidup apa yang akan kita bawa bertemu Allah nanti ?

Dengan pengamatan yang bagi saya agak mendalam ini, baru kita dapat memahami maksud tersirat kata-kata Imam Hasan Al-Banna ; "Waktu itu adalah kehidupan".

Umur hidupnya tak sampai 45 tahun, tapi mampu untuk mencetus idea pemikiran yang digunapakai di seluruh dunia hingga kini. Memorinya terpahat dalam buku Muzakkirat Dakwah wad Da'iyah (Memori Dakwah dan Daie) yang menjadi antara bahan yang sangat bermanfaat untuk mencontohi peribadi beliau sebagai seorang daie murabbi yang komprehensif.

Waktu sewaktu kita hidup, adalah hidup kita sendiri. Jika kita tidak mencipta memori yang agung, serta tidak berusaha ke arah itu, maka matilah kita dalam kebiasaan orang-orang awam yang makan minum pergi kerja balik rumah tidur lalu mati.

Tapi jika kita berjuang mencari dan mencipta sebanyak mungkin memori yang indah dan bermanfaat serta boleh menjadi bahan rujukan generasi selepas ini.

Bayangkan alangkah indahnya tika kita bertemu para sahabat r.a dan anbiya' di syurga nanti - Ya Allah jadikan aku di kalangan mereka - kita akan punyai banyak kisah untuk bersembang, banyak sangat memori-memori indah kita tika hidup di dunia untuk dikongsi ... di syurga nanti.

Tika itu, Rasulullah s.a.w akan tersenyum, jika kita berkata ;
"Wahai Kekasihku, dulu aku juga pernah terkena musibah seperti itu" , ketika Rasulullah s.a.w bercerita kisahnya di Taif.

Nabi Nuh a.s pasti akan menepuk belakang dada kita, jika kita berkata ;
"Wahai Dzul Azmi Nuh a.s, anakku tidak dapat mengikuti aku ke syurga walaupun sudah berhempas pulas aku mengajaknya kepada Islam" lantas kita bersedih,
Namun tika itu Nuh a.s akan menjawab ;
"Aku juga merasai kepedihan perasaanmu wahai Si Fulan bin Si Fulan".

Khalilullah Ibrahim a.s pasti akan memeluk kita tika kita bercerita ;
"Aku dulunya diperangi ayahku, kemudian aku dibuang negara, kemudian aku berhijrah ke negara tu dan negara ini dan macam-macam lagi"
Lalu Ibrahim a.s membisik di telinga kita ;
"Sabarlah wahai kekasihku, sesungguhnya, aku benar-benar telah merasai pengorbananmu di jalan dakwah ini"

Akhirnya tika itu, Allah s.w.t akan berkata ;

"Wahai hamba-Ku, ketahuilah bahawa semua itu telah Ku tahu, Ku lihat, Ku perhatikan, Ku rancang, Ku aturkan, lantas Aku jadikan kalian sebagai orang yang layak diletakkan di situ, lantas Aku jadikan kalian hidup penuh azam dan sabar, akhirnya tidak ada tempat yang layak bagi kalian melainkan Syurga-Ku yang dipenuhi segala nikmat yang kalian mahukan"

Ya Allah, jadikan aku di kalangan mereka.

-------

Tidakkah memori dalam hidup kita ini suatu yang sangat mahal ?
Carilah ia, binalah ia, moga kita bersama dapat bersembang mengenainya di Firdaus-Nya yang tertinggi dan termulia.
Ameen.
Wallahua'lam.

Wassalam.

p/s : Doakan saya exam 16-30 Januari 2010. Syukran.

3 Comments:

Blogger haidar said...

basah mil..nak kongsi dgn kawan2 lain jugak..copy link

7:56 pm  
Anonymous thaaqhib said...

kat kiamat..jom tgok sinema memori kita~ wa

10:24 pm  
Anonymous ahmadk said...

memang basah~.

kat kiamat, tgk cinema terbesar free je.

bittaufiq wannajah ust tame. moga dpt mumtaz jiddan..

12:35 pm  

Post a Comment

<< Home